Wydawca treści Wydawca treści

 

                Ważniejsze daty z naszej historii      
  • 1947

powstanie firmy ,,PAGED"

  • 1949

Biuro Transportowe-

Państwowa Centrala Drewna 

           

                    

                      

  • 1955

Przedsiębiorstwo Transportu Leśnego

  • 1958

Ośrodek Transportu Leśnego              

w ramach OZLP Olsztyn

  • 1978

Ośrodek Transportu Leśnego

w ramach OZLP Białystok                       

  • 1991

Zakład Transportu i Spedycji Lasów Państwowych w Giżycku          

 - z połączenia OTL Giżycko i ZS LP Giżycko

  • 1993

Dołączenie ZTiS LP Augustów   

                                                                                                            

 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Forwarder, czyli we dwóch raźniej

Forwarder, czyli we dwóch raźniej

Postęp technologiczny w dzisiejszych czasach nikogo nie dziwi. Dotknął już niemalże wszystkich dziedzin życia i pracy człowieka – nikogo więc nie dziwi, że wkroczył też do lasów. Obecnie pozyskiwanie drewna w coraz większym stopniu odbywa się za pomocą maszyn wielooperacyjnych – harwestera i forwardera. Duet ten w większości przypadków jest nierozłączny.

Forwarder jest to ciągnik wykorzystywany w leśnictwie do nasiębiernej zrywki drewna krótkiego (jeśli jest wyposażony w kleszcze, montowane w miejsce kłonic, może wykonywać zrywkę półpodwieszoną dłużyc). Z łatwością pokonuje stoki o nachyleniu do 35%, wszelkie nierówności terenu, niewielkie cieki wodne i inne przeszkody. Jest to maszyna samozaładowcza, którą obsługuje operator siedzący w kabinie. Maszyny produkuje są w wersjach cztero-, sześcio- lub ośmiokołowych i wyposaża w żurawie hydrauliczne o wysięgu 7-10 m. Drewno przy pomocy żurawia ładowane jest na maszynę. Podczas zrywki drewno nie ma kontaktu z podłożem, dzięki czemu znacznie zmniejszone są szkody wierzchnich warstw gleby. Nie da się jednak całkowicie uniknąć zniszczeń na szlakach manipulacyjnych, jednak w tym wypadku ograniczają się one jedynie do zniszczeń powodowanych przez koła ciągnika (ugniatanie gleby).

Zrywka drewna to czynność transportu drewna okrągłego z miejsca pozyskania do miejsca składowania. Często odbywa się to niejako dwuetapowo - jeżeli pozyskanie drewna wykonuje harwester, to forwarder w ślad za nim dokonuje zrywki, dzieląc drewno wg klasyfikacji sortymentowej.

Ze względu na sposób transportowania drewna zrywkę dzieli się na:

  • wleczoną – kiedy praktycznie cała długość zrywanego drewna dotyka ziemi,
  • półpodwieszoną – kiedy najczęściej odziomek jest podniesiony do góry a wierzchołek ciągnie się po ziemi,
  • podwieszoną – kiedy drewno nie ma kontaktu z glebą,
  • nasiębierną – kiedy drewno jest załadowane na specjalistyczny ciągnik zrywkowy forwarder i nie ma ono kontaktu z ziemią (Laurow 1999).

Wydajność pracy forwardera zależy przede wszystkim od ilości masy pobieranej z jednego hektara. Im mniejsza ilość pozyskiwanego drewna z jednostki powierzchni, tym mniejsza wydajność, ponieważ forwarder musi przebyć większą odległość, aby zebrać pełny ładunek.